۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۰۳۱۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در مسیر رکوردشکنی قرار گرفته و با افزایش ۸۴ واحد به رقم ۲۰۱ هزار و ۸۹۰ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۷ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

بورس در مدار رکوردشکنی
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۹۸ با افزایش ۸۴ واحدی به رقم ۲۰۱ هزار و ۸۹۰ واحد و شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۲۴۹ واحدی به رقم ۳۹ هزار و ۷۳۰ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۷۷۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۱۱ میلیارد برگه بهادار سهام، حق‌تقدم در قالب ۴۱۷ هزار نوبت معامله و به ارزش یک هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۴ واحد رشد کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۲۱۸ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۷۳ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۷ هزار و ۷۲۹ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۴۳۸ واحدی به رقم ۲۲۸ هزار و ۱۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۴۶۸ واحدی به رقم ۱۵۱ هزار و ۶۴۴ واحد و شاخص بازار دوم بورس با کاهش یک‌هزار و ۷۳۸ واحدی به رقم ۳۳۸ هزار و ۲۹۱ واحد رسید.

امروز نماد‌های کگل، وامید، کچاد، فارس، ومعادن بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس داشته و نماد‌های فملی، شپنا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده معامله‌گران بورس شامل بانک پاسارگاد، سیمان کرمان، بانک ملت، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و بانک تجارت بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران، شاخص کل ۳۸ واحد کاهش یافت و به رقم ۲ هزار و ۴۵۷ واحد رسید.

امروز معامله‌گران فرابورسی بیش از یک میلیارد برگه بهادار با سهام، حق‌تقدم و اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۶۰۱ میلیارد تومان و در ۱۶۹ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های ارفع، سمگا در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته و نماد‌های مارون، ذوب، دماوند، زاگرس، شراز بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را بازی کردند.

نماد‌های پربیننده معامله‌گران فرابورس شامل سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، نیروگاه زاگرس کوثر، کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، تولید و صادرات ریشمک و تجارت الکترونیک پارسیان کیش بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار، نماد غگل۱ به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد، همچنین نماد معاملاتی وبهمن، شوینده متوقف شد. نماد رتاپ۱ به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب متوقف شد و همچنین با پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی ثنوسا، وامید پس از رفع تعلیق بازگشایی شدند. همچنین نماد ونوین نیز پس از رفع تعلیق بازگشایی شد.

همچنین نماد معاملاتی ثامان۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت دچار وقفه معاملاتی شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۲۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۶۴۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۲۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۵۳ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۵.۸ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۸۵۳ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۵.۸ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم نسبت به قیمت‌های روز جاری کاهش داده و ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۶۸۹ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۷۲۶ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به قیمت‌های صبح امروز ۵۰ تومان کاهش یافته است.
_________________________

تولید ناخالص دوبی با کندترین رشد خود از ۲۰۰۹ میلادی مواجه شد
 
علی‌رغم بازگشت قدرتمند قیمت‌های نفت در سال جاری، اقتصاد دوبی در حال از دست دادن انرژی خود بوده و تولید ناخالص این امیرنشین، امسال با کمترین رشد خود از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون روبرو شده است.

در این میان برخی اقتصاددانان معتقدند کمرنگ شدن رشد اقتصادی دوبی می‌تواند موجب ایجاد دوره طولانی از رکود در این امیرنشین شود، که زمانی تاثیرگذارترین بخش امارات متحده عربی بود.

اقتصاد ۱۰۸ میلیارد دلاری دوبی با فشار رو به افزایش تنش‌های بین‌المللی روبرو است؛ شرکت‌ها در حال خروج از این امیرنشین هستند و دانشگاه‌های خصوصی، دانشجویان خود را از دست داده‌اند.

رشد اقتصادی دوبی در سال گذشته، به کمترین میزان ۱۰ ساله خود رسید و ۱.۹۴ درصد شد.
_________________________

بهای جهانی نفت کاهش یافت
 
پس از آنکه «آنتون سیلوانوف»، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد مسکو و سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) با هدف حفظ سهم خود از بازار ممکن است تولید نفتشان را افزایش دهند، بهای جهانی نفت کاهش یافت.

بهای هر بشکه نفت برنت امروز سه شنبه با ۱۸ سنت کاهش، معادل ۲۵ صدم درصد، نسبت به رقم پایانی جلسه قبل (دوشنبه) به ۷۱ دلار رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز امروز با ۸ سنت کاهش، معادل ۱۳ صدم درصد، در مقایسه با روز گذشته به ۶۳ دلار و ۳۲ سنت رسید.

به گفته سیلوانوف، روسیه و اوپک ممکن است برای ایجاد رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار نفت با آمریکا، میزان تولید خود را افزایش دهند، که این مساله موجبات کاهش بهای نفت به تا ۴۰ دلار در بشکه را فراهم خواهد ساخت.

بر اساس این گزارش، اوپک و متحدانش مانند روسیه که به اوپک پلاس موسوم شده اند، قرار است در ماه ژوئن (خرداد – تیر ۹۸) در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند.

این کشورها، پیش از این بر سر کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت از تولیدات خود در ۶ ماهه نخست امسال به توافق رسیده بودند.
_________________________

کاهش ۵۰ درصدی قیمت پیاز در راه است | نرخ هر کیلو سیب زمینی ۵ هزار تومان
 
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، درباره آخرین تحولات بازار صیفی اظهار کرد: با آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی، قیمت گوجه فرنگی به اوج خود رسید و سپس با افزایش عرضه در بازار به تعادل رسید.

وی قیمت هر کیلو گوجه فرنگی بوته‌ای را ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و گوجه فرنگی گلخانه را ۴ تا ۷ هزار تومان در میدان مرکزی اعلام کرد و گفت: این محصولات با احتساب ۳۵ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود.

صابری با اشاره به دلایل گرانی پیاز در بازار افزود: قبل از ممنوعیت صادرات پیاز، بخش عمده پیاز‌های مانده در انبار به بازار‌های هدف صادر شد که در نهایت کمبود عرضه، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و تاخیر در برداشت در پی وقوع سیل اخیر دلیل اصلی گرانی پیاز در بازار به شمار می‌رود که با ممنوعیت صادرات پیاز از ۵ فروردین قیمت تا حدودی کاهش یافت.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار قیمت هر کیلو پیاز را ۶ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با برداشت پیاز از مناطق جیرفت و اصفهان در اردیبهشت و افزایش عرضه پیش بینی می‌شود که قیمت محصول تا ۵۰ درصد در بازار کاهش یابد.

وی درباره آخرین تحولات بازار سیب زمینی بیان کرد: با توقف صادرات سیب زمینی از پنجم فروردین، قیمت محصول در میدان به تعادل رسیده است به طوریکه هم اکنون هر کیلو سیب زمینی کهنه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و سیب زمینی نو ۳ تا ۵ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود.

صابری در پایان با اشاره به علل گرانی سیب زمینی در خرده فروشی‌ها گفت: هم اکنون هر کیلو سیب زمینی طبق فاکتور باید با احتساب حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر گران فروشی است که مسئولان ذی ربط باید پاسخگو باشند.

نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۴ هزار تومان

برومند چهار آیین، عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌های سطح شهر ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود، قیمت مرغ زنده در اوایل اردیبهشت با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی به ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار تومان برسد.

چهار آیین درباره آخرین تحولات بازار نهاده‌های دامی گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا به سبب آزاد شدن حواله مرغداران و روان شدن حمل و نقل با کاهش یک هزار و ۵۰۰ تومانی با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه ۱۷ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: سالانه ۷ میلیون تن نهاده‌های دامی در بخش گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پشتیبانی امور دام تنها ۲ میلیون تن از این میزان را تأمین می‌کند و به ناچار مرغداران مجبورند مابقی نیازشان را از بازار آزاد خریداری کنند.

به گفته وی، سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز نهاده دامی با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود.

عضو هئیت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ادعایی بیش نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ۲ برابری نهاده‌های دامی در بازار آزاد نسبت به قیمت مصوب، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان وجود ندارد.

وی سیاست تنظیم بازار برای عرضه مرغ با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را مخرب دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که براساس هزینه‌های واقعی نرخ مصوب مرغ را اعلام کنند تا اجهافی در حق تولیدکنندگان صورت نگیرد.

چهار آیین در پایان نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات